International scientific e-journal

ΛΌГOΣ. ONLINE

16 (December, 2020)

e-ISSN: 2663-4139
КВ №20521-13361Р

ENGINEERING AND IT

UDC 628-981

EOI 10.11232/2663-4139.16.66

ЯК ВПЛИВАЄ НА БЕЗПЕКУ ДОРОЖНЬОГО РУХУ ЗАМІНА ШТАТНИХ ГАЛОГЕННИХ ЛАМП НА АНАЛОГОВІ, В ГОЛОВНОМУ СВІТЛІ АВТОМОБІЛЮ

ЯЛОВЕНКО Владислав Вячеславович

судовий експерт сектору автотехнічних досліджень

Харківський Науково-дослідний  експертно-криміналістичний центр МВС України

 

УКРАЇНА


Анотація. Проведено аналіз впливу на безпеку дорожнього руху, встановлення світлодіодних та ксенонових ламп в головну оптику автомобіля, яка в свою чергу розрахована під галогенову лампу, а також процесів світлової адаптації та тимчасового осліплення водія під час руху в темну пору доби.

Ключові слова: ксенонон; галоген; світлодіод; LED-лампи; світлова адаптація; світло.

На території України серед водіїв стала дуже популярною процедура з вдосконалення головного світла на своїх автомобілях, шляхом встановлення ламп, які здатні випромінювати більшу кількість світла. В освітленні автомобілів використовуються лампи таких видів, як ксенонові, галогенні, світлодіодні (LED-лампи). В останній час, дуже популярним стало замінювати в фарах головного світла штатні галогенові лампи на LED-лампи та ксенонові, що заводом виробником не передбачено із за конструкції самої фари. Галоген, ксенон і діоди - кожна з цих ламп світить по-різному. І під кожну виробник змушений робити іншу конструкцію фари, щоб вони світили правильно і не сліпили зустрічних. Все це впливає на безпеку.

Встановлення в головну оптику автомобіля LED-ламп та ксенонових ламп, розраховану під звичайні лампи розжарювання  неприйнятна по одній, простої причини - відбивачі і рефлектори звичайних фар не розраховані для роботи з  LED-лампами та газорозрядними ксеноновими лампами, що формують величезний потік яскравого світла і випромінюють його дещо не в тому місці, де працює нитка розжарення галогенних. Як результат, такі лампи в звичайних фарах стають джерелом засліплення водіїв зустрічних машин. Для використання LED-ламп та газорозрядних ламп в фарах головного світла, автовиробники розробляють спеціальні відбивачі світла, форму фари та додатково встановлюють автоматичні коригуючи пристрої для регулювання кута та нахилу фар і засоби очистки фари. В країнах Європейского союзу, згідно правил експлуатації транспортних засобів, автомобілі з ксеноновими фарами повинні мати автоматичний коректор регулювання світла фар і омивач стекол фар. Перший дозволяє автоматично опускати фари при завантаженні автомобіля, а другий перешкоджає появі сліпучого ефекту при забрудненні фари (бруд на склі фари сприяє заломлення променів світла, що у випадку з дуже потужним світловим потоком ксенонових ламп, провокує появу сліпучого ефекту).

 В Україні кожен бажаючий може спокійно замінити штатні галогенові фари на LED-лампи або газорозрядні ксенонові лампами і сприяє цьому, відсутність розуміння, щодо наслідків такої заміни.

В Правилах дорожнього руху, а саме розділ 31. Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання: 

31.4. Забороняється експлуатація транспортних засобів згідно із законодавством за наявності таких технічних несправностей і невідповідності таким вимогам: 

31.4.3 Зовнішні світлові прилади:

а)кількість, тип, колір, розміщення і режим роботи зовнішніх світлових приладів не відповідають вимогам конструкції транспортного засобу;

б)порушено регулювання фар;

в)не горить лампа лівої фари в режимі ближнього світла;

г)на світлових приладах немає розсіювачів або використовуються розсіювачі і лампи, що не відповідають типу даного світлового приладу;

ґ)на розсіювачах світлових приладів нанесено тонування або покриття, що зменшує їх прозорість чи світлопропускання.

З наведеного вище ми бачимо, що у випадку заміни галогенних ламп на LED-лампи, власник порушує підпункти Правил дорожнього руху 31.4.3, а саме а) тип, г) використовуються розсіювачі і лампи, що не відповідають типу даного світлового приладу.

Світловий кордон у галогенних фар повинен мати ламану лінію (рис. 1а), а у ксенонових - форму сходинки (рис. 1б). Якщо у ксеноновій фарі буде ламаний кордон, то при обгоні, автомобіль буде сліпити попутно їдучих водіїв через їх дзеркала.

Рис. 1. Світловий кордон галогенних та ксенонових фар.

 

Також галогенна оптика налаштована так, щоб максимальна яскравість пучка світла була в центрі світлового потоку. Якщо ми встановимо ксенон в таку оптику, то перед автомобілем утвориться яскрава світлова пляма, яка буде сліпити самого водія, не даючи йому чітко оцінити ситуацію за межами цієї плями.

Світлодіоди, незважаючи на невеликі розміри, випромінюють велику кількість світла, яка надає велике навантаження на очі і викликає стомлення. Якщо світлодіодні лампи виготовлені без дотримання технічних норм і вміст люмінофора в них низький, вони можуть випромінювати ультрафіолет, що призводить до деградації сітківки ока. Сам по собі світлодіод володіє осліплюючим ефектом. Виробники LED-ламп для вирішення цієї проблеми, використовують спеціальні лінзи. Але при несумлінному підході, на лінзах можуть економити - такі світлодіодні лампи впливають на здоров'я погано.

Коли світлодіодні лампи встановлюються в рефлекторну оптику освітлення, відбивач такої фари не розрахований під світлодіод і дуже часто на виході дає розмитий світло-тіньовий кордон з досить великою площею засвітлення. Найбільший дискомфорт для водія, який засліплюється LED-лампами, виникає під час дощу, коли хаотично розсіяне світло, додатково переломлюється через краплі дощу і водій не може сконцентрувати свою увагу на дорозі та учасниках дорожнього руху.

Під час руху в темну пору доби при впливі на очі водія яскравого світла відбувається процес світлової адаптації. Світлова адаптація — це процес пристосування очей до умов освітлення. Цей процес відбувається не відразу, а через певний період адаптації до освітлення. Це важлива фізіологічна особливість зору, яка безпосередньо впливає на безпеку руху. Час адаптації може становити від кількох секунд до 30 с. Перехід від темряви до світла відбувається швидше, ніж навпаки. Раптова зміна рівнів освітлення викликає тимчасове осліплення, яке може тривати від кількох секунд до кількох хвилин [2]. Саме в цей проміжок часу може виникнути ситуація, в якій через засліплення водій не зможе об’єктивно оцінити дорожню обстановку і саме це стане причиною ДТП.

Проблема в тому, що в нашій країні в більшості випадків, ніхто не перевіряє та не контролює, який саме тип ламп встановлений на транспортному засобі та чи відповідає він вимогам Правил дорожнього руху, навіть коли це об’єктивно видно неозброєним оком. Тому багато людей свідомо встановлюють в свої автомобілі LED-лампи, які в подальшому засліплюють водіїв, які рухаються в зустрічному напрямку, тим самим створюючи небезпечну обстановку. 

Коли водій засліплений, він позбавлений змоги в повному обсязі контролювати дорожню обстановку, тим самим створюючи небезпеку для руху іншим учасникам дорожнього руху. Навіть якщо осліплення триває всього пару секунд, цього буває достатньо, щоб водій свідомо чи в паніці змінив траєкторію і допустив зіткнення з іншим автомобілем або скоїв наїзд на стоячий об'єкт або пішохода. У разі дорожньо-транспортної пригоди, яка виникла через засліплення, мало хто з водіїв, які встановили в свої фари невідповідні лампи признають свою провину в тому, що саме вони могли бути причиною ДТП. 

Звіти британського автомобільного клубу RAC (Royal Automobile Club) підкреслюють, що до 15% водіїв втрачають орієнтацію через засліплення фарами зустрічних авто і рекомендують переглянути існуючі стандарти автомобільних фар, щоб підвищити безпеку на дорогах[3], що є дуже доречною порадою для уряду нашої країни, так як Україна входить в десятку країн Європи з найбільшою смертністю в ДТП.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

 

  • Правила дорожнього руху України. Вилучено з: https://монолит.укр/pdd/onlayn-pdr-ukrayini-ukrayinskoyu-movoyu/.

  • Анатомія і вікова фізіологія. Вилучено з: https://stud.com.ua/26944/meditsina/adaptatsiya_zoru.

  • Технології. Вилучено з: https://www.autocentre.ua/ua/opyt/tehnologii/ britanskie-uchenye-priznali-svetodiodnye-fary-opasnymi-453818.html.


HOW TO AFFECT ROAD SAFETY, REPLACEMENT OF STANDARD HALOGEN LAMPS ON ANALOGUE, IN THE MAIN LIGHT OF THE CAR

YALOVENKO V.,
Kharkov Scientific Research Forensic Centre of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine
UKRAINE

Abstract.
An analysis of the impact on road safety, installation of LED and xenon lamps in the main optics of the car, which in turn is designed for a halogen lamp, as well as the processes of light adaptation and temporary blinding of the driver while driving in the dark.


Keywords: Xenon; halogen; LED; LED lamps; light adaptation; light

© Яловенко В.В., 2020

© Yalovenko V., 2020

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

PUBLISHED : 23.12.2020